T H A L G O
B L U E

کلینیک مراقبت های پوست و مو تالگو آبی شیراز

در مان منافذ باز پوست

درمانمنافذبازپوست
در مان منافذ باز پوست

در مان منافذ باز پوست

داشتن پوستی صاف و یکدست برای همه ما یکی از معیارهای زیبایی به حساب می آید. داشتن آکنه روی صورت یا جای جوش زیبایی چهره را کم می کند. علاوه بر این، بسیاری از افراد با مشکل باز بودن منافذ پوستی مواجه اند؛ مشکلی که موجب می شود بدون آرایش یا با آرایش پوستشان زیبایی و جذابیت زیادی نداشته باشد. در این مقاله سعی داریم تا به طور دقیق به بررسی منافذ باز پوستی و راه های درمان آن بپرداریم. همراه ما باشید.
منافذ صورت در واقع ساختارهای سطحی پوستی هستند که به طور دهانه های کوچک روی پوست متناظر با دهانه های مو و غدد سبابه ساز (pilosebaceous) مشاهده می شود.  این دهانه ها امکان دارد تحت تاثیر کیسه های فولیکولی شاخی تشکیل شده از بقایای چربی قرار بگیرند که به صورت کومدون های باز نمایان می شوند.
منافذ پوست اصطلاحی غیرمستقیم است که در ادبیات پزشکی به درستی تعریف نشده است و معمولا از نظر قطرهای دایره ای دلخواهی که از راه آنالیزهای زیبایی پوست تعیین می شود، طبقه بندی می شود.
این اصطلاح به بزرگ شدن فولیکولار مو و غدد سبابه (با یا بدون اثرات شاخی کمدون باز) اشاره دارد که با چشم غیر مسلح قابل دیدن است و اغلب در صورت و پوست سر مشاهده می شود. به منافذ باز پوستی اصطلاحاً پوست پرتقالی هم گفته می شود.

آیا منافذ باز پوستی مشکلی ایجاد می کنند؟

بعضی از مشکلات پوستی هستند که اگر چه خطری برای سلامتی ندارند وبیماری خاصی به حساب نمی آیند اما می توانند بر سلامتی احساسی و روانی افراد اثراتی بگذارند. باز شدن منافذ پوستی یکی از نگرانی های پوستی است که به خودی خود موجب بیماری نمی شوند و تنها از نظر زیبایی برای فرد مشکل ایجاد می کند.

علت منافذ باز پوست:

عوامل وراثتی

برخی افراد به طور ژنتیکی منافذ بزرگتری دارند و اغلب در سن بلوغ که ترشحات زیاد می شود؛ این مشکل بروز پیدا میکند؛ حتی در مواردی با وجود اینکه فرد پوستی خشک دارد؛ منافذ پوست به طور ژنتیکی بزرگتر هستند؛ و برعکس آن امکان دارد فردی پوست چرب را به ارث ببرد اما زیاد جوش نزند و منافذ پوستش زیاد باز نباشد.

پوست چرب

منافذ پوست، راه های طبیعی هستند که چربی‌های ترشح شده از غدد چربی از آنها عبور می‌کنند و از کنار فولیکول‌های مو به سطح پوست می‌رسند. نرمال است این مجاری در افرادی که پوست چرب دارند بازتر باشد. در اصل چربی برای اینکه بهتر تخلیه شود منافذ را بازتر می‌کند. اگر چه این حالت کاملا طبیعی است ولی بعضی افراد دوست ندارند مجاری پوستشان باز باشد. در این صورت پیشنهاد می‌شود پوستشان را خشک نگه دارند. پاکسازی پوست را بیشتر کنند، از داروهای خشک کننده پوست استفاده کنند و از مصرف کرم‌ های چرب خودداری کنند. به این ترتیب می‌توان تا حدودی منافذ باز را جمع‌ تر کرد. در هر صورت با گذشت زمان و افزایش سن پوست همه افراد رو به خشکی می‌رود و منافذ پوست کوچک‌تر می‌شوند.

آرایش کردن

بعضی از کرم ها و مواد آرایشی باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شوند. در این حالت مواد ترشح شده از غدد چربی برای اینکه بتوانند از سطح پوست خارج شوند؛ مجبور هستند بود منافذ پوست را باز تر کنند. هرچقدر مواد آرایشی به مدت طولانی تری روی پوست بماند احتمال بازتر و بیشتر شدن منافذ بیشتر می شود. در این موارد استفاده از کرم پودر، کرم مرطوب کننده و ضدآفتاب های بدون چربی پیشنهاد می‌شود. البته باید بعد از چند ساعت آنها را نیز پاک کرد. هیچگاه مواد آرایشی را برای ساعت های طولانی روی پوست نگه ندارید و شب قبل از خواب حتما صورت خود را بشویید.

شستشوی روزانه پوست

برای پاکسازی پوست، شستشوی روزانه 1 الی 3 مرتبه توصیه می شود. در پوستهای چرب توصیه می شود تعداد دفعات شستشو حداقل 2 بار (صبح و شب قبل از خواب) باشد. شستشو باید با شوینده های غیر صابونی و مناسب نوع پوست انجام گیرد. مهمترین کار برای کوچک کردن منافذ پوست شست‌وشوی دائمی است. همچنین داروهای کاهنده چربی پوست می‌توانند بسیار مفید باشند. در بازار شوینده‌های خاصی تحت عنوان اسکراب ها وجود دارند که قادراند آلودگی های سطحی پوست را بیش از شوینده های عادی از بین ببرند. در مواقعی استفاده از این محصولات نیز توصیه می‌گردد. اما اصل پیشگیری از بروز منافذ باز پوست، خشک نگه داشتن پوست است.