T H A L G O
B L U E

کلینیک مراقبت های پوست و مو تالگو آبی شیراز

کک و مک چیست؟

ککومکچیست؟
کک و مک چیست؟

کک و مک چیست؟

کک و مک همان لکه های تقریبا قهوه ای پوست است که بدون اینکه ضرری برای سلامتی داشته باشد، می‌تواند برای فرد از نظر زیبایی آزار دهنده به حساب آید. دانشمندان تاکنون موفق شده‌اند تا عوامل گوناگونی را به ایجاد شدن کک و مک ربط دهند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مواردی همچون: مسائل ژنتیکی، افزایش سن، قرار گرفتن طولانی مدت در نور آفتاب، تغذیه‌ی نامناسب و مشکلات هورمونی اشاره نمود.

آیا کک و مک درمان می شود؟

البته لازم به ذکر است که از میان موارد گفته شده نقش وراثت در بروز این مشکل بیشتر از موارد دیگر می‌باشد و به ‌طور کلّی، افرادی که رنگ پوست و موی آن‌ها روشن ‌تر است بیشتر در معرض این مشکل قرار دارند و این افراد بهتر است که روش‌های درمان کک و مک صورت را با جدّیت بیشتری دنبال نمایند؛ چرا که احتمال بازگشت این عارضه‌ی پوستی در این افراد بیشتر است. بعد از وراثت، عوامل دیگری همچون اختلالات هورمونی نیز می‌توانند به میزان قابل توجهی احتمال بروز این مشکل پوستی را افزایش دهند و به همین علت است که مبتلایان به این عارضه‌ی پوستی باید ضمن استفاده‌ از روش‌های درمان برای ریشه ‌کن ‌سازی این مشکل، مشکلات هورمونی خود را نیز حل نمایند تا احتمال افزایش این بیماری کاهش یابد.
کک و مک یا لکه قهوه‌ای عبارت است از یک خال یا لکه تیره‌رنگ که بر روی پوست به وجود می‌آید و بیشتر در پوست صورت، سینه، جلوی بازوها و پشت دست‌ها دیده می‌شود. کک و مک به صورت لکه‌های کوچک قهوه‌ای ‌رنگ یا برنزه‌ای است که در افراد دارای پوست روشن و موی بلوند یا قرمز و چشم‌های آبی، سبز یا خاکستری بیشتر به وجود می‌آید. این لکه‌ها اغلب در اوایل عمر هر فرد بر روي پوست او ظاهر مي‌شوند و معمولاً تعداد آن‌ها در تابستان زیاد می‌شود و در زمستان به خودي خود از بین می رود. علائم کک مک اغلب بعد از سنين 40 تا 45 سالگي برطرف مي‌شود.

همه چیز درباره جوانسازی پوست

دلایل پیدایش کک و مک

عوامل گوناگونی در به وجود آمدن کک مک نقش دارد که شامل ژنتیک، بیماری‌ها (از قبیل اگزرودرما پیگمنتوسام که یک بیماری نادر است که باعث افزایش حساسیت پوست در برابر امواج ماوراء بنفش مانند نور آفتاب می‌شود) و مواجهه با نور خورشید می‌باشد. علل کک و مک صورت، وجود سلول‌های خاصی در پوست است که رنگ‌ دانه‌ای به اسم ملانین تولید می‌کنند. ملانین همان ماده‌ای است که موجب رنگی شدن پوست می‌شود.


وقتی که نور خورشید به پوست بدن می‌تابد، باعث می‌شود که پوست برای محافظت از لایه‌های زیرین خود اقدام به تولید مقدار بیشتری از رنگ‌دانه ملانین کند. حال اگر این ملانین در یک ناحیه بیشتر ساخته شود، موجب بروز کک و مک خواهد شد. علاوه بر آن، نور خورشید باعث می‌شود که کک و مک‌هایی که از پیش در پوست وجود داشته‌اند، رنگ تیره‌ تری پیدا کند. باید در نظر داشت که نور خورشید آنقدر قدرت دارد که می‌تواند برخی از سلول‌های پوست را به سلول‌های سرطانی خطرناکی تبدیل کند. به همین دلیل است که پزشکان پیشنهاد می‌کنند که پوست بدن همواره با استفاده از ضد آفتاب و محافظت‌ کننده‌های مناسب در برابر نور خورشید حفاظت شود. این کار موجب می‌شود که از به وجود آمدن کک و مک و لکه‌های پیری نیز تا حد زیادی پیشگیری شود.

زمان مراجعه به پزشک جهت درمان کک و مک

افرادی که از قبل دچار لکه‌های قهوه‌ای یا تغییر رنگ مشهود در پوست خود بوده‌اند، باید در اسرع وقت برای مشاوره به متخصص مراجعه کنند. پزشک بر روی این افراد یک معاینه کامل انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل کند که این لکه‌ها حالت پیش سرطانی نداشته باشد. این لکه‌ها امکان دارد بر روی پوست حالت پیش‌رونده داشته باشد و مرز آن‌ها به صورت نامنظم و رنگ آن‌ها به شکل غیرمعمولی مثل سیاه، قرمز یا صورتی باشد؛ بنابراین حتماً لکه‌هایی بر روی پوست خود را که پس از مدتی خوب نمی‌شود و يا شکل نامنظم و اندازه بزرگ دارند، جدی بگیرید. در صورتی که هر گونه لکه ‌ای با این مشخصات و مشکوک به کک و مک بر روی پوست خود مشاهده کردید، به متخصص پوست مراجعه کنید.

هزینه درمان کک و مک

عوامل زیادی در تعیین هزینه عمل رفع کک و مک با لیزر دخیل هستند. ابتدا، تعداد لکه‌هایی که باید از روی پوست صورت یا قسمت‌های دیگر بدن شما محو شود. اگر تعداد کک و مک‌ها بر روی قسمت خاصی از پوست شما خیلی زیاد باشد، ممکن است لازم باشد که هزینه بیشتری در مقایسه با زمانی که تنها چند کک ‌ومک مثلاً بر روی گونه‌های شما باشد، بپردازید.